15/6 Nicotera, 16/6 Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Edith Schneider Sneijders - WaarBenJij.nu 15/6 Nicotera, 16/6 Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Edith Schneider Sneijders - WaarBenJij.nu

15/6 Nicotera, 16/6 Pompei

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

16 Juni 2016 | Italië, Pompei

15/6 nicotera
Het is warm vandaag. Er is weinig te zien of te doen in de omgeving dus gaan we luierend, lezend of puzzelend van schaduwplek naar schaduwplek rond en in het zwembad... En toch weet de zon ons aardig te kleuren.
Onze eerste affogato, (Maarten chocola, ik tartufo) genomen voordat we onze broodjes bestellen voor morgen.
Na het eten nog even de zonsondergang bekijken, hij lijkt wel roder dan gister en tot onze verbazing zien we nu ineens de Stromboli in zee liggen. Het was gister kennelijk te nevelig om te zien.
Het is een leuke camping met een voor mij heel groot nadeel, er zijn zwerfhonden...1 zwarte met een kreupel achterlijf, ik kan er niet naar kijken zonder te huilen..... "Maarten kunnen we die echt niet meenemen?"
Het logische antwoord laat zich niet moeilijk raden..

16/6 Donderdag
Maarten rijdt de camper de hele camping in zijn achteruit af. We betalen en om 10.00 weer op weg.
Langs de kustweg richting Salerno over de SS18, de TomTom is volledig de weg kwijt wil ons terug en over de autostrada, aankomsttijd in onze berekening 2u te laat. Dan maar niet digitaal de papieren kaart en de borden volgen dan maar weer. Het is buiten de auto 30gr en bewolkt.
Rond half 1 lunchpauze en ik rij verder en " wij zijn bijna bij de autostrada". Staat Sorrento steeds goed op de borden behalve die belangrijk is en rij ik net door, dan maar draaien, er is een stoplicht voor een wegversmalling, dus kan ik net draaien. En dan de berg op en af, hellingen v 9%.
De 12km naar de A3 worden er meer dan 20, we rijden steeds paralel er aan maar er op komen we nog niet. Ik geef het stuur weer aan Maarten en rijden via de A3 naar de afslag Pompei.
We rijden naar de eerste de beste camping (Zeus), bijna er tegenover is de ingang van Pompei. Het is nog steeds bewolkt en 35gr, nogal plakkend weer.
We kopen een kaartje en gaan om 16.00 naar binnen, er is geen kaart controle (?) en we lijken wel tegen de stroom in te lopen, we zijn ook zeker niet de enige. Tja blijkt dat we via de uitgang zijn gekomen! We kunnen nu een filmpje zien en gaan dan alsnog naar de ingang. Rond 79 nc was de uitbarsting van de Vesuvius en bedolf alles onder lava en as. Het werd ontdekt in de 16e eeuw maar in 1748 is begonnen met opgraven en pas goed weer 100 jaar later, ze zijn nog bezig!
Wat groot, groots en indrukwekkend! We lopen door stof en vullen onze waterflesje tig maal. Om half 7 lopen we er uit, de cappuccino wel verdiend. We kopen gelijk kaartjes voor de trein naar Napels, ons uitstapje voor morgen.
Het fruit bij de camper smaakt ook prima, makkelijk eten vanavond aardappelsalade, kipburger en brood.