17/6 Napels en 18/6 Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Edith Schneider Sneijders - WaarBenJij.nu 17/6 Napels en 18/6 Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Edith Schneider Sneijders - WaarBenJij.nu

17/6 Napels en 18/6 Rome

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

18 Juni 2016 | Italië, Rome

17/6 Napels
We lopen al vroeg naar het station en om 9u zitten we in de trein naar Napels, halfuurtje en we zijn er. Kaart er bij en lopen maar...de zon schijnt het is warm.
Wat een drukte, toeterende auto's, scooters. Het geluid van een ambulance hoor je de hele dag.
Leuke straatjes, rijen geparkeerde scooters, mooie maar ook vervallen gebouwen, kerken etc. We gaan echt op de toeristen toer en pakken een Hop on Hop off bus. Beter voor de benen, je krijgt extra info en je ziet nog meer. We nemen de blauwe lijn (panaroma) eerst en zien inderdaad prachtig plaatjes van de haven, de Vesuvius en de (hoge) stad. Op het open bovendek zie je meer en ik ben blij met de opgedane anti zonnebrand en shawl die ik om mijn schouders kan doen.
Rond 1u delen we een panini en een salade, die giga groot was en heel lekker.
Met een hazelnoot koffie voor Maarten en een espresso freddo voor mij, beide zooo lekker.Maarten moet wel even z'n shirt "wassen" want een duif vond het nodig hem "geluk" te wensen, net naast de parasol op Maartens rug.
Weer lopen weer een eind en pakken en nu de rode bus, deze gaat meer in de stad.
Lang leve het water dat we altijd meenemen, regelmatig drinken is een must bij deze warmte.
We nemen de Circumvesuvius ( trein ) terug, deze is zo overvol dat ik bijna van mijn graatje ga maar gelukkig een paar haltes verder kunnen we zitten.
Rond 6 zijn we terug bij de camper, moe maar voldaan, even uitpuffen in de schaduw met een lekker briesje, de camper aan alle kanten open om door te waaien....
Na het eten lekker fris gedoucht, licht uit, morgen Rome..!

18/6 Rome
Om kwart voor 10 rijden we Pompei uit richting Rome, weer niet over de snelweg maar langs de kust.
Het is ongeveer 250 km dus rustig aan vandaag. We doen onderweg boodschappen, eten de yoghurt die we hebben omdat anders de verse niet in ons koelkastje past maar ook omdat het lekker is. Rond 12.20 rijden we verder, om in de komende 3 kwartier slechts 7 km te doen want kennelijk gaat vandaag de hele provincie daar ergens naar strand.

We eten nog even een broodje en komen om kwart v 4 aan op camping Fabulous Village in Rome.
Eerst naar het zwembad, de camping en het zwembad hier is stukken groter en drukker dan we tot nu toe hebben gehad. Lekker zwemmen en weer opdrogen in de zon en bij de camper onder de pijn bomen ( zo'n lekkere lucht) opladen.
Ik moet nog even kwijt, het lijkt generaliseren maar het is meer waar dan niet, we blijven ons verbazen over de rijkunsten van de meeste Italianen.
Een verdrijvingsvlak wordt vooral gebruikt om nog net even in te halen.
Een uitvoegstrook naar een oprit wordt niet vanaf het begin gepakt maar op het laatste moment.
Een vluchtstrook is een extra rijbaan, en dat is opletten want er rijden ook weleens fietsers.
Voorsorteren doen ze wel maar alleen om eerder door het groen te rijden dan de auto's die inderdaad op de goede voorsorteerstrook staan.
Parkeren, bv als je even naar de bakker wilt, gewoon op de weg.
En de borden langs de weg daar lijkt niemand zich iets van aan te trekken. 40 km? kennelijk gaat 80 km ook prima.
En richting aangeven is een overbodige luxe.
Kortom het blijft opletten hier!

Morgen laat we het opletten aan anderen over , dan met de bus en metro Rome verkennen.