Oljato naar Holbrook (Arizona) - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Edith Schneider Sneijders - WaarBenJij.nu Oljato naar Holbrook (Arizona) - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Edith Schneider Sneijders - WaarBenJij.nu

Oljato naar Holbrook (Arizona)

Door: E

Blijf op de hoogte en volg Edith

14 Mei 2017 | Verenigde Staten, Holbrook

Zondag 14/5/2017
Dag 10
Aljoto naar Holbrook (Arizona)

1518 miles
9.07 u we zijn weer op weg.
Handig, de wekker ging af om 6.30, die had ik gister nodig. Ochtendritueel, dit keer inclusief afstoffen. Het rode stof ligt namelijk in grote hoeveelheden overal. Nu snap ik ook dat de verhuurder heel nadrukkelijk stelde dat we verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak binnen, gelukkig niet voor buiten , onze witte camper is op dit moment roze.
Onderweg grote vlaktes, af en toe wat indrukwekkende rode rotsen, kilometers ver kun je de de weg zien lopen, als een lang lint door de omgeving. En soms is er dan een flinke heuvel waar je je afvraagt wat ligt er achter.
Onderweg zien de weinige huisjes, vaak trailers, er armoedig uit.

Rond 11.30 is de 191 een stuk dicht, detour dan. De enige andere weg is een zandweggetje. Op een gegeven moment rijden wij rechtdoor, de auto's achter ons aarzelen en ik zie ze afslaan naar links. Wij rijden stug door, hobbelen over gras, zand, bulten en hobbels. Goed dat ik de deurtjes van de bordjes-kopjes-glazen extra had beveiligd. Er staan wat huisjes en om 12.45 zien we de weg weer maar staan we voor een hek met stevig slot er op. We vragen de stomverbaasde bewoners van 1 van de huizen of ze aub het hek kunnen openen omdat we anders de hele "dirtroad" terug moeten. En gelukkig de zoon des huizes komt op z'n kousen het hek openen..pfff.

12.03-12.31 snel wat boodschappen gedaan. In de winkel grote rij voor de taarten voor de moeders. Wij halen en eten blueberry cake.
Gelijk nadat we de boodschappen hebben ingeladen, snel weg, We voelen ons hier niet fijn, veel bedelende mensen, overal waarschuwingsborden om niets te geven.
Het weer is bewolkt, weinig zon of blauw te zien.
De omgeving is minder rotsachtig, platter en groener, lang en saai.
Om 14.15 zijn we op de Arizona Interstate West 40, nog 21 miles naar Petrified Wood National Forest.

Om 14.30 hebben we weer in de tijd terug gereisd, het is nu 13.30. 9 uur vroeger tov Nederland. Mijn moederdag duurt weer een uurtje langer ;)
13.40 we rijden het park in en gaan lunchen. Het is geen klein parkje, het is een immens grote uitgestrektheid, de weg er door heen is 42km lang en er zijn diverse uitkijkpunten.
We bekijken de resten van een dorp uit 1250-1380 vC.
Daar ook petroglyphs ( grottekeningen) van ongeveer 2000 jaar oud, zo wonderlijk dat die in de openlucht staan en nog steeds te zien zijn. Bij Blue Mesa kun je in de rotsen de verschillende kleuren zien van de rotsafzettingen. Even verder een boomstam als brug, de boomstam is 217 miljoen (!!) jaar oud, kan een paar jaar er naast zitten. Door lava en chemische reacties is de stam gekristalliseerd tot quartz en bewaard gebleven en al is deze voor de zekerheid nu wel ondersteund door beton.
We lopen aan het eind de Giant Logs Trial oa langs "Old Faithful" die bijna 2m breed was. Gek je ziet bomen maar je voelt bijna gepolijste edelsteen.
We rijden richting Holbrook maar tanken eerst.
1797 Miles 90$
17.17
1799 miles we staan op de camping.
Van de kids fijne Moederdag wensen in de whatsapp, ze slapen al ivm nu 9 uur verschil met NL.
Wij gaan zo avondeten pasta met allerlei groenten en vis.